Η Αλεξανδρούπολη είναι μια σύγχρονη πόλη της Θράκης με πληθυσμό σύμφωνα με την απογραφή του 2001 περίπου 50.000 άτομα, πρωτεύουσα του νομού Έβρου. Είναι χτισμένη δίπλα στη θάλασσα και διαθέτει 35 χλμ. ακτής. Στην Αλεξανδρούπολη φθάνει κανείς οδικώς, σιδηροδρομικώς, αεροπορικώς και ακτοπλοϊκώς. Οδικώς απέχει 810 χλμ. από την Αθήνα, 310 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, 43 χλμ. από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, και 300 χλμ. από την Κωνσταντινούπολη. Σιδηροδρομικώς συνδέεται με τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα, την Κωνσταντινούπολη και την Ορεστιάδα.

Η σημερινή πόλη της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται στη θέση της αρχαίας Σάλης, πόλης με έντονη παρουσία κατά τον 5ο π.Χ. αιώνα, σύμφωνα με τον ιστορικό Ηρόδοτο. Η Σάλη αποτελούσε μία εκ των πόλεων της Σαμοθρακικής Περαίας: Μεσημβρία, Ζώνη, Σάλη, Δρυς, Τέμπυρα και Χαράκωμα. Τους επόμενους αιώνες η πόλη ερημώθηκε και ο τόπος έπεσε στην αφάνεια μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα. Το 1850 περίπου δημιουργείται ο πρώτος οικισμός από Αινίτες, Μακρινούς και Μαρωνίτες ψαράδες, το Δεδέ-Αγάτς. Το 1871 έφτασε στο μικρό ψαροχώρι ο σιδηρόδρομος, ένα γεγονός που θα σημαδέψει την ιστορία και το μέλλον του. Το 1878 η πόλη περιέρχεται στα χέρια των Ρώσων, ύστερα από την υπογραφή της συνθήκης του Αγίου Στεφάνου με την οποία τερματιζόταν ο ρωσοτουρκικός πόλεμος του 1876-1877. Οι μηχανικοί του ρωσικού στρατού εκπονούν το πολεοδομικό σχέδιο της πόλης, σχέδιο με το οποίο είναι χτισμένη η σημερινή πόλη. Η πόλη πέρασε στη βουλγαρική κυριαρχία στο διάστημα 1912 – 1920 και ενσωματώθηκε στην ελληνική επικράτεια το 1920. Τότε μετονομάστηκε σε Νεάπολη, όνομα που δεν κράτησε για πολύ, διότι κατά τη διάρκεια επίσκεψης του Έλληνα βασιλιά Αλέξανδρου πήρε το όνομα Αλεξανδρούπολη, όνομα που τελικά κράτησε. Με την ανταλλαγή των πληθυσμών που πραγματοποιήθηκε μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή δέχθηκε μεγάλο κύμα προσφύγων.

Το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αποτελεί μία από τις πύλες της Βόρειας Ελλάδας, μαζί με τους λιμένες της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, για την κίνηση εμπορευμάτων από και προς τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και των Βαλκανίων.

Σήμερα, η Αλεξανδρούπολη αποτελεί το μοναδικό μεγάλο λιμάνι της Θράκης, με σημαντική εξαγωγική κίνηση και το σπουδαιότερο συγκοινωνιακό και εμπορικό κόμβο της περιοχής. Σήμερα η Αλεξανδρούπολη είναι το διοικητικό, οικονομικό και συγκοινωνιακό κέντρο της Θράκης.

  • 1871

    Ο σιδηρόδρομος το 1871 μετέτρεψε το μικρό οικισμό σε διαμετακομιστικό κόμβο και σημαντικό λιμάνι, πόλο έλξης εμπόρων από όλα τα σημεία της οθωμανικής επικράτειας.

  • 1880

    Κατασκευάστηκε από τη Γαλλική Εταιρεία των Οθωμανικών Φάρων, ο φάρος που έγινε σύμβολο της πόλης, καλύπτοντας και τις αυξημένες ανάγκες ναυτιλιακής κίνησης που έφερε ο σιδηρόδρομος.

    Στην αρχική του μορφή το λιμάνι διέθετε μικρή λιμενολεκάνη επιφάνειας 9.200μ. Ο προσήνεμος ΝΔ μώλος ήταν ανεπτυγμένος σε καμπύλη μήκους 210μ. και ο υπήνεμος ΝΑ είχε μήκος 30μ., με άνοιγμα 30μ. περίπου για την είσοδο – έξοδο πλοίων.

    1880

  • 1931

    Συντάχθηκε η πρώτη μελέτη κατασκευής προσήνεμου κυματοθραύστη στο λιμάνι.

  • 1934-1935

    Κατασκευή του πρώτου τμήματος του προσήνεμου μώλου μήκους 85μ.

    1934-1935

  • 1938-1940

    Επέκταση του προσήνεμου μώλου κατά 345μ.

  • 1949

    Με απόφαση του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, το λιμάνι περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα για την εκτέλεση έργων με πιστώσεις του «Σχεδίου Μάρσαλ» και αρχίζει σειρά έργων.

    1949

  • 1950-1951

    Κατασκευάζεται επέκταση του προσήνεμου μώλου κατά 315μ. (φτάνοντας συνολικά, από την αφετηρία του, τα 835μ.).

  • 1951-1952

    Κατασκευάζεται το ύφαλο τμήμα του υπήνεμου μώλου μήκους 525μ.

    1951-1952

  • 1953

    Ολοκληρώθηκαν πλήρως οι εργασίες στον προσήνεμο και υπήνεμο μώλο, με κατασκευή των απαραίτητων έργων ανωδομής και προφυλακτήριων τοίχων σε όλο τους το μήκος.

  • 1964-1971

    Κατασκευάζονται διαδοχικά τα κρηπιδώματα της βόρειας – παραλιακής ζώνης του λιμένα, μεταξύ των οποίων το κρηπίδωμα μπροστά από το Χημείο, η κεντρική προβλήτα λιμένος και το κρηπίδωμα της Ιχθυόσκαλας.

    1964-1971

  • 1975-1976

    Ο προσήνεμος μώλος επεκτείνεται κατά 108μ.

  • 1977-1980

    Ο προσήνεμος μώλος επεκτείνεται κατά 97,50μ.

    1977-1980

  • 1994-2001

    Κατασκευάζονται με πιστώσεις του Β’ Κ.Π.Σ. τα μεγάλα έργα της Α’, Β’ και Γ1′ φάσης νέου λιμένα Αλεξανδρούπολης, με τα οποία μεταξύ άλλων επεκτείνεται ο προσήνεμος μώλος κατά 1.200μ. περίπου, κατασκευάζεται νέος υπήνεμος μώλος μήκους 700μ περίπου, κατασκευάζεται νέα σύγχρονη προβλήτα για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων επιφάνειας 130 στρεμμάτων και δημιουργείται δεύτερη λιμενολεκάνη επιφάνειας 1.100 στρεμμάτων.

  • 2013

    Στα πλαίσια του Γ’ Κ.Π.Σ. εκπονήθηκε μια σειρά μελετών μεταξύ των οποίων και η «Μελέτη Χωροταξικής Οργάνωσης & Εξοπλισμού Χερσαίας Ζώνης Λιμένα (Master Plan)», με βάση τις προοπτικές που υπάρχουν για τις χώρες και ζώνες που προβλέπεται να εξυπηρετήσει ο Λιμένας και με οροφή το έτος 2025.

    2013

  • 2015

    Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες εκβάθυνσης τμήματος της ανατολικής λιμενολεκάνης σε βάθος -12,00μ (ΜΣΘ) και εκσκαφής εξωτερικού διαύλου προσέγγισης συνολικού μήκους 3,5 χλμ, ελάχιστου πλάτους 160μ. και βάθους 12,50μ (Μ.Σ.Θ.).

  • 2016

    Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες φωτοσήμανσης του διαύλου.

    2016